Gräsrotskrafter och lokala röster – när invånarna driver kommunikationen
KommunikationArrangör: Karin Zingmark
Information sprids ofta snabbare i informella kanaler än formella. Men vad betyder det för journalistiken och det offentliga samtalet när en Facebookgrupp blir viktigare än lokalpressen? Och hur kan man som kommunikatör förstå, stödja eller samverka med lokala krafter för att nå ut med viktig information? Hör Emanuel Karlsten prata om det förändrade medielandskapet och ta del lärdomar från verksamma kommunikatörer från Linköpings Kommun. Hör även Magnus från AI Sweden som delar sitt perspektiv på teknikutvecklingen och förutsättningar för kommunikatörer i ett allt mer ökat tempo.
Talare
Moderator: Karin Zingmark, Zingmark Consulting
Karin Zingmark är expert inom förändringsledning, kommunikation och ledarskap. Med över 20 års erfarenhet som marknads- och kommunikationschef har hon hjälpt företag att navigera genom transformation, bygga starka företagskulturer och stärka tillit i tider av förändring. Idag arbetar hon som rådgivare, föreläsare, författare och styrelseledamot, med fokus på att skapa team präglade av tillit där människor och teknik samspelar för att nå affärsmål.
Emanuel Karlsten, Journalist
Emanuel Karlsten är journalist och föreläser om digitalisering, sociala medier samt om hur demokrati och samhälle påverkas av ett förändrat medielandskap. Emanuel är krönikör i Göteborgsposten och han förklarar saker om internet i TV4 Nyhetsmorgon. Han driver också Sveriges största podd om medier.
Magnus Sahlgren, Forskningschef för Natural Language Understanding (NLU), AI Sweden
Magnus Sahlgren är forskningschef för Natural Language Understanding (NLU) på AI Sweden. Han har en doktorsexamen i datalingvistik och arbetar i gränslandet mellan lingvistik, filosofi och artificiell intelligens. Tidigare har han varit verksam vid RISE, FOI, SICS och Stockholms universitet, och är medgrundare av språkteknologiföretaget Gavagai AB.
Fredrik Kliman, Kommunikationschef, Linköpings kommun
Fredrik Kliman är en visionär ledare inom strategisk kommunikationsutveckling med arbete på central nivå i Linköpings kommun. Med över 20 års erfarenhet från media och offentlig sektor brinner han för att uppnå tydliga förflyttningar genom att bygga starka team och varumärken med intern och extern stolthet.
Jenny Pedersen, Kommunikationsstrateg, Linköpings kommun
Jenny Pedersen är kommunikationsstrateg i Linköpings kommun och arbetar bland annat med att utveckla kommunens sociala medier. Hon brinner för att göra kommunikation mer tillgänglig, relevant och nära invånarna – och för att visa hur en kommun kan bygga dialog och förtroende i det digitala rummet.