Hur ska eleverna utveckla en digital motståndskraft?
SkolaArrangör: Internetstiftelsen
Skolan lär elever att läsa, skriva och räkna, men räcker det? I sina digitala flöden bombarderas barn och unga av information och nyheter från många olika avsändare. Här förväntas de själva kunna avgöra om informationen de möter är sann eller inte. Men om skolan inte lär sina elever att genomskåda försök till manipulation, vem gör det då? I det här fokuspasset får du lära dig metoder som du kan använda för att hjälpa dina elever att förstå, ifrågasätta och stå emot andras agendor på nätet.
Talare
Moderator: Johanna Koljonen, Programledare och författare
Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.
Henrik Sköld, Reporter, SVT
Henrik Sköld är reporter för SVT Nyheters verifieringsdesk.
Nina Kartal, Reporter och programledare, SVT
Nina Kartal arbetar som reporter och programledare för Lilla Aktuellt, som är ett samarbete mellan SVT och UR.
Thomas Nygren, Professor i didaktik, Uppsala universitet
Thomas Nygren är professor i didaktik vid Uppsala universitet. Han forskar om bland annat digital källkritik, desinformation och hur AI kan stödja och utmana undervisning. Thomas är författare till AI i skolan: möjligheter och utmaningar (även utgiven på engelska av Cambridge University Press). I nära samverkan med skolan omsätter han forskning till praktik i klassrummen för att stödja elevernas lärande.
Erik Åberg, Redaktör, Nyhetskoll
Erik Åberg arbetar med Nyhetskoll som är ett samarbete mellan SVT och UR. SVT gör dagliga nyhetsinslag via Nyhetskoll och UR gör ett längre veckoprogram som sammanfattar veckans nyheter. Nyhetskoll riktar sig mot unga och visas i skolorna. Genom sitt arbete utmanar Erik ungdomar att värdera de nyheter som är viktiga för dem.