.FILE 2G 3G 4G 5G
11:15-12:15
måndag 24 november 11:15-12:15

Hur ska eleverna utveckla en digital motståndskraft?

Skola

Arrangör: Internetstiftelsen

Skolan lär elever att läsa, skriva och räkna, men räcker det? I sina digitala flöden bombarderas barn och unga av information och nyheter från många olika avsändare. Här förväntas de själva kunna avgöra om informationen de möter är sann eller inte. Men om skolan inte lär sina elever att genomskåda försök till manipulation, vem gör det då? I det här fokuspasset får du lära dig metoder som du kan använda för att hjälpa dina elever att förstå, ifrågasätta och stå emot andras agendor på nätet.

Talare

Johanna Koljonen

Moderator: Johanna Koljonen, Programledare och författare

Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.

Henrik Sköld

Henrik Sköld, Reporter, SVT

Henrik Sköld är reporter för SVT Nyheters verifieringsdesk.

Nina Kartal

Nina Kartal, Reporter och programledare, SVT

Nina Kartal arbetar som reporter och programledare för Lilla Aktuellt, som är ett samarbete mellan SVT och UR.

Thomas Nygren

Thomas Nygren, Professor i didaktik, Uppsala universitet

Thomas Nygren är professor i didaktik vid Uppsala universitet. Han forskar om bland annat digital källkritik, desinformation och hur AI kan stödja och utmana undervisning. Thomas är författare till AI i skolan: möjligheter och utmaningar (även utgiven på engelska av Cambridge University Press). I nära samverkan med skolan omsätter han forskning till praktik i klassrummen för att stödja elevernas lärande.

Erik Åberg

Erik Åberg, Redaktör, Nyhetskoll

Erik Åberg arbetar med Nyhetskoll som är ett samarbete mellan SVT och UR. SVT gör dagliga nyhetsinslag via Nyhetskoll och UR gör ett längre veckoprogram som sammanfattar veckans nyheter. Nyhetskoll riktar sig mot unga och visas i skolorna. Genom sitt arbete utmanar Erik ungdomar att värdera de nyheter som är viktiga för dem.