Vem ansvarar för barnens digitala bildning?
SkolaArrangör: Internetstiftelsen
Skärmar och sociala medier anses ligga bakom att fler unga mår dåligt och att deras kunskapsresultat går nedåt. Nu är skolans uppdrag i förändring, men samtidigt är ungdomars vardag fortsatt digital. Så vem är det som ska lära barn och unga att hantera digitala enheter? Vem ska ge dem förutsättningar att utveckla en digital kompetens, eller en digital bildning? Är det fortfarande skolan – och i så fall, vilken digital kompetens behöver eleverna och vilken behöver lärarna? Det pratar vi om i det här fokuspasset. Välkommen!
Talare
Moderator: Johanna Koljonen, Programledare och författare
Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.
Jannike Tillå, Vice President Communications and Public Benefit, Internetstiftelsen
Jannike Tillå är chef för kommunikation och samhällsnytta på Internetstiftelsen. Hon har stor kunskap kring svenskars internetvanor och brinner för allas digitala delaktighet. Hon är även programledare för poddarna: Dumma frågor om internet och Våra barn och nätet.
Ulrika Gustafsson, fil.dr i pedagogiskt arbete och lärare i grundskolan
Ulrika Gustafsson är fil.dr i pedagogiskt arbete och arbetar som lärare i grundskolan. Hennes forskning rör digitalisering i skolan utifrån svenskt nationellt och lokalt policyarbete. Kontextens betydelse är ett återkommande tema liksom digitaliseringens transformativa egenskaper för organisation och styrning.
Kristina Alexanderson, Projektledare, Internetstiftelsen
Kristina Alexanderson är ansvarig för skolsatsningarna på Internetstiftelsen. Hon är en av Sveriges ledande experter kring digital kompetens och en mycket uppskattad föreläsare.