.FILE

23-24 november 2020

Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor och svar för Internetdagarna.

Tekniska frågor

  1. Vilken teknik behöver jag?
  2. Vilken konferensplattform kommer Internetdagarna sändas från?
  3. Måste jag skapa ett konto i Hopin? Vad innebär det? 
  4. Måste jag ladda ner något för att köra Hopin?
  5. Jag ser inte chatten?
  6. Jag får inte sessions att fungera?
  7. Jag får inte expo att fungera?
  8. Jag kommer inte in i Hopin?
  9. Jag får inte min kamera att fungera?
  10. Sändningen hackar?
  11. Jag sitter på min mobil eller surfplatta och upplevelsen är dålig?
  12. Kan jag delta i eventet från min mobil?
  13. Jag har tekniska problem och svaren från Vanliga frågor löser det inte, vad ska jag göra?

Under konferensen

  1. Var ser jag keynote-föreläsningarna? 
  2. Var hittar jag mitt spår? 
  3. Vad är expon? 
  4. Var hittar jag Helpdesk?
  5. Hur kan jag nätverka på Internetdagarna?
  6. Kommer jag som besökare att synas med namn i Hopin?
  7. Får jag tillgång till eventsystemet innan?
  8. Kan jag interagera med talarna på scen?

Biljetter

  1. Vad ingår i biljetten?
  2. Kommer jag kunna titta på huvudtalarna kostnadsfritt i år?
  3. När får jag biljetten, och hur får jag tillgång till det digitala eventet?
  4. Hur gör jag som journalist med ackreditering när Internetdagarna blir digitalt?

Ta del av i efterhand

  1. Kommer jag kunna ta del av talarnas presentationer i efterhand?
  2. Kommer jag kunna se föreläsningarna i efterhand?

Tekniska frågor

1. Vilken teknik behöver jag?

Du behöver en dator med webbläsare och internetuppkoppling, och för att kunna delta aktivt behöver du även webbkamera och mikrofon till datorn. Innan konferensen börjar se till att du: 

  • Använder en dator, inte surfplatta eller mobil.
  • Använder någon av webbläsarna Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  • Inte har uppe andra mötesverktyg såsom Zoom, Microsoft Teams osv. Stäng ner dessa för att säkerställa att kameran är dedikerad Hopin. 
  • Inte har på VPN, se till att den är avstängd. Dubbelkolla även så att du inte sitter på ett öppet nätverk då din VPN är avstängd.
  • Har rätt inställningar på brandväggen så Hopin är godkänd. 
  • Tänk på att du kan ha en annan webbläsare som standardläsare och att länken kan öppnas automatiskt i fel webbläsaren. Dubbel och trippelkolla därför att du använder Google Chrome eller Mozilla Firefox. 

2. Vilken konferensplattform kommer Internetdagarna sändas från?

Till Internetdagarna 2020 använder vi plattformen Hopin. Företaget bakom plattformen är ett brittiskt företag och en etablerad aktör för digitala möten och konferenser. Du kan läsa mer om Hopin här.

3. Måste jag skapa ett konto i Hopin? Vad innebär det? 

Hopin är den konferensplattform som vi använder för Internetdagarna. För att kunna delta i konferensen måste du därför skapa ett konto hos Hopin. Kontot är en förutsättning för att du ska kunna ta del av konferensinnehållet, och innebär att du accepterar Hopins användarvillkor

När du skapar ett konto hos Hopin finns det två rutor att kryssa i. Den översta rutan, där du godkänner Hopins integritetspolicy och användarvillkor, måste du kryssa i för att skapa ett konto. Rutan nedanför är dock frivillig. Vill du inte få några nyhetsbrev eller marknadsföringskommunikation från Hopin låter du bli att kryssa i denna ruta.

Kryssa inte i den nedre kryssrutan om du inte vill ha nyhetsbrev eller marknadsföringskommunikation från Hopin.

Om du efter Internetdagarna inte vill ha kvar ditt konto i Hopin kan du logga in på deras webbplats och radera ditt konto. Efter att du har loggat in går du in på fliken längst till höger som heter Profile. Du skrollar längst ned på sidan. Följ där instruktionerna för att radera ditt konto. 
Har du specifika frågor kring Hopins integritetspolicy och användarvillkor går det att mejla privacy@hopin.to.

4. Måste jag ladda ner något för att köra Hopin?

Se till att du har installerat och använder någon av webbläsarna Google Chrome eller Mozilla Firefox. Har du inte någon av dessa kan du ladda ner Google Chrome eller ladda ner Mozilla Firefox

5. Jag ser inte chatten?

Kontrollera att du verkligen har öppnat Hopin i webbläsaren Google Chrome eller Mozilla Firefox. Om du använder Google Chrome eller Mozilla Firefox kan du testa detta: 

  • Uppdatera din webbläsare. Detta gör du genom att hålla inne Shift och trycka på Command + R på en Mac, eller CTRL+R på en Windows. 
  • Starta om din webbläsare. Se till att stänga av din webbläsare helt och starta om den.
  • Starta om datorn.

6. Jag får inte sessions att fungera?

Kontrollera att du verkligen har öppnat Hopin i webbläsaren Google Chrome eller Mozilla Firefox. Om du använder Google Chrome eller Mozilla Firefox kan du testa detta: 

  • Uppdatera din webbläsare. Detta gör du genom att hålla inne Shift och trycka på Command + R på en Mac, eller CTRL+R på en Windows. 
  • Starta om din webbläsare. Se till att stänga av din webbläsare helt och starta om den.
  • Starta om datorn.

7. Jag får inte expo att fungera?

Kontrollera att du verkligen har öppnat Hopin i webbläsaren Google Chrome eller Mozilla Firefox. Om du använder Google Chrome eller Mozilla Firefox kan du testa detta: 

  • Uppdatera din webbläsare. Detta gör du genom att hålla inne Shift och trycka på Command + R på en Mac, eller CTRL+R på en Windows. 
  • Starta om din webbläsare. Se till att stänga av din webbläsare helt och starta om den.
  • Starta om datorn.

8. Jag kommer inte in i Hopin?

Troligtvis beror detta på din brandvägg. Dubbelkolla inställningarna med din it-avdelning så de kan godkänna Hopin. Det kan även vara så att du har en VPN påslagen. Se till att slå av den i sådana fall. 

9. Jag får inte min kamera att fungera?

Troligtvis har du nyligen använt ett annat mötesverktyg såsom Zoom, Microsoft Teams eller Skype. Stäng av de andra mötesverktygen och starta om datorn. Har du fortfarande problem kan du följa den här guiden från Hopin.

10. Sändningen hackar?

Kontrollera att din internetuppkoppling fungerar som den ska. Om sändningen hackar beror det på dålig uppkoppling. Du kan testa din internetuppkoppling på Bredbandskollen.se

11. Jag sitter på min mobil eller surfplatta och upplevelsen är dålig?

Hopin är främst gjort för att användas på en dator. Upplevelsen när du använder Hopin på en mobil eller surfplatta är begränsad. Titta på konferensen på en dator i någon av webbläsarna Google Chrome eller Mozilla Firefox istället.

12. Kan jag delta i eventet från min mobil?

Nej, det kan du inte. Hopin är främst gjort för att användas på en dator. Upplevelsen när du använder Hopin på en mobil eller surfplatta är begränsad. Titta på konferensen på en dator i någon av webbläsarna Google Chrome eller Mozilla Firefox istället.

13. Jag har tekniska problem och svaren från Vanliga frågor löser det inte, vad ska jag göra?

Snabbast hjälp får du via vår Helpdesk i den digitala utställningsytan expo i Hopin. Om du inte kommer in i expon kan du mejla internetdagarna@springconf.com.


Under konferensen

14. Var ser jag keynote-föreläsningarna? 

Alla våra keynote-föreläsningar hålls i stage i Hopin. Du hittar stage överst i den vänstra spalten. 

15. Var hittar jag mitt spår?

När du köper biljett väljer du ett spår och följer det hela dagen. Alla spår hittar du i fliken sessions i den vänstra spalten i Hopin. Är du osäker på vilket spår du valt hittar du denna info i det senaste mejlet du fått från oss med avsändaren: internetdagarna@springconf.com.

16. Vad är expon? 

Expon hittar du längst ner i den vänstra spalten i Hopin. Här hittar du vår digitala utställningsyta, där du kan du ta del av aktiviteter och information från företag och andra aktörer. I expon kan du också få teknisk support genom vår Helpdesk.

17. Var hittar jag Helpdesk?

Om du behöver hjälp under Internetdagarna får du snabbast hjälp genom att gå till Helpdesk. Du hittar Helpdesk i vår utställaryta som heter expo i Hopin. Expon hittar du längst ner i den vänstra spalten i Hopin. 

18. Hur kan jag nätverka på Internetdagarna?

Du kan nätverka i vår networkingyta eller genom att söka upp folk i den privata chatten. Du hittar networking i den vänstra spalten i Hopin. När du klickar på Ready-knappen och vill nätverka matchas du med någon annan som också är redo att göra det.

Videochatten drar igång och ni har tre minuter på er att prata innan ert korta möte avslutas. Ni har koll på tiden genom en nedräknare. Du vet alltså inte innan vem du kommer att möta. Om du har tur kan du mötas av vår fantastiska kollega Olle i Guldrummet, där du har chansen att vinna fina priser under de gemensamma pauserna. 

Om ni vill fortsätta diskussionen efter nätverkandet kan ni hitta varandra under fliken People till höger om chatten. Denna flik kan såklart även användas för att prata med personer som du inte träffat via vår networkningyta. 

Det är viktigt att du följer vår uppförandekod när du nätverkar med andra. Om du noterar att någon inte följer uppförandekoden kan du mejla oss på redaktion@internetstiftelsen.se så kommer vi vidta de åtgärder vi kan. 

19. Kommer jag som besökare att synas med namn i Hopin?

När du skapar ditt konto i Hopin väljer du vilket namn som ska synas. Vi vill att ditt riktiga namn är det som används. Du kan även skriva in din arbetstitel i rutan Headline, skriva en kort beskrivning av dig själv och lägga till en bild om du vill. Det är alltid trevligt att se vilka andra som går på Internetdagarna och det blir lättare att nätverka! 

20. Får jag tillgång till eventsystemet innan?

Ja, registreringen öppnar 08:00 på måndag och tisdag morgon. Då har du chans att bekanta dig med systemet. Precis som på en fysisk konferens är det bra att ta en titt runt i lokalerna innan allt sätter igång, lokalisera var du ska vara och när det är dags för kaffepaus. Så passa på att göra detsamma här i Hopin.

21. Kan jag interagera med talarna på scen?

Internetdagarna är en konferens där det ges stora möjligheter till interaktivitet, och där du som besökare uppmuntras att delta med frågor och i samtal och möten. I vissa delar av programmet kommer det därför gå att interagera med talarna via chattfunktionen.


Biljetter 

22. Vad ingår i biljetten?

När du köper en biljett till Internetdagarna 2020 får du en eller två heldagar med huvudtalare i världsklass och fördjupande spår inom en rad olika internetrelaterade ämnen.

Du får även chansen att nätverka med andra på Internetdagarna. Det finns också en digital utställaryta där det händer massa roliga och spännande saker såsom husdjursfika, lösenordsskola, meditation och mycket mer! Du hittar programmet till de olika spåren här.

23. Kommer jag kunna titta på huvudtalarna kostnadsfritt i år?

I takt med att många konferenser har blivit digitala har det blivit vanligare att internationella talare inte tillåter eftervisning av sina framträdanden. Vi kan komma att dela bitar ur vissa av huvudtalarnas presentationer i efterhand men vill du vara säker på att se deras framträdande måste du köpa en biljett till Internetdagarna. I och med att konferensen är digital har du möjlighet att delta oavsett var du befinner dig. 

24. När får jag biljetten, och hur får jag tillgång till det digitala eventet?

Kort innan Internetdagarna kommer vi att skicka ett mejl med alla instruktioner och din länk till eventet. Du kan gå in i Hopin för att se dig omkring från och med 08:00 på morgonen. Försnack med konferenciererna Aisha och Måns startar 08:30 och konferensen börjar 09:00, missa inte det! Det är en god idé att gå in och läsa vår guide om hur du på bästa sätt förbereder dig inför konferensen. 

25. Hur gör jag som journalist med ackreditering när Internetdagarna blir digitalt?

Internetdagarna är öppet för journalister, bloggare och influencers som vill rapportera från evenemanget eller lyfta ämnen som belyses under dagarna. Observera att ackreditering är obligatorisk och sker genom mejl till olle.hallberg@internetstiftelsen.se. I mejlet skriver du ditt namn och vilken redaktion du arbetar för.


Ta del av i efterhand

26. Kommer jag kunna ta del av talarnas presentationer i efterhand?

En del presentationer kommer att delas i efterhand. Om du är nyfiken på vad som gäller för just ditt spår kan du fråga direkt i chatten i sessions där ditt spår hålls. Pinga en av chattmoderatorerna och fråga. Det går självklart alltid också att mejla den som har satt ihop innehållet för spåret och fråga. 

För de spår där Internetstiftelsen varit med och kurerat innehållet kommer vi försöka dela så många av presentationerna som möjligt i efterhand. Det är upptill den enskilda föreläsaren vad de vill dela. Mejla oss på redaktion@internetdagarna.se om det är någon speciell presentation du vill ha tag på i efterhand så hjälper vi dig så gott vi kan. 

27. Kommer jag kunna se föreläsningarna i efterhand?

En del föreläsningar kommer att delas i efterhand. Om du är nyfiken på vad som gäller för just ditt spår kan du fråga direkt i chatten i sessions där ditt spår hålls. Pinga en av chattmoderatorerna och fråga. Det går självklart alltid också att mejla den som har satt ihop innehållet för spåret och fråga. 

Internetstiftelsen kommer att tillgängliggöra delar av spåren Digital kompetens i skolan – hur och varför?, Gov 2.0 – digital allemansrätt och Du, vi och digitaliseringen på vår Youtube-kanal. Om du inte redan prenumererar på vår kanal kan du göra det för att få en notis om när materialet kommer upp. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Se till att vara ute i god tid inför Internetdagarna 2021! Skriv upp dig på vår intresselista och få programmet först av alla.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Se till att vara ute i god tid inför Internetdagarna 2021! Skriv upp dig på vår intresselista och få programmet först av alla.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn