.FILE 2G 3G 4G 5G
13:00-14:00
måndag 25 november 13:00-14:00

Hur påverkar AI skolans uppdrag att lära ut källkritik?

Skola

I det här fokuspasset välkomnar vi en ungdomspanel som berättar om sina upplevelser av den digitala vardagen. Vilka digitala källor möter de egentligen? Hur applicerar de sina källkritiska kunskaper på källor som är skapade av AI eller som kommer från influencers eller vänner? Här får du höra elevernas svar. Därefter pratar vi om hur skapade och konstgjorda källor påverkar skolans uppdrag att stärka elevernas källkritiska förmåga.

Talare

Johanna Koljonen

Moderator: Johanna Koljonen, Författare och programledare

Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.

Kristina Alexanderson

Kristina Alexanderson, Projektledare, Internetstiftelsen

Kristina Alexanderson är ansvarig för skolsatsningarna på Internetstiftelsen. Hon är en av Sveriges ledande experter kring digital kompetens och är en mycket uppskattad föreläsare.

Tobias Falk

Tobias Falk, Universitetslektor och programkoordinator för Digitala medier, Stockholms universitet

Tobias har en bakgrund som regissör. Nu arbetar han som lektor på Stockholms Universitet.

Sevval Karaduman

Sevval Karaduman, Vice ordförande, Youth 2023

Seeval Karaduman är vice ordförande och talesperson för Youth 2030. Youth 2030 arbetar för att riva ner hinder mellan unga och makten. Ett arbete för ungt inflytande och delaktighet. Seeval studerar även statsvetenskap på Stockholms universitet.

Embla Persson

Embla Persson, Ordförande för Sveriges Elevkårer

Embla Persson är ordförande för Sveriges Elevkårer, som varit aktiv i elevrörelsen i snart 10 år. Sveriges Elevkårer är Sveriges största elev- och ungdomsorganisation som främst arbetar med att göra det möjligt för elever att forma föreningar på sina skolor.