.FILE 2G 3G 4G 5G
11:15-12:15
måndag 25 november 11:15-12:15

Hur står det till med källkritiksundervisningen i skolan?

Skola

Välkommen till ett fokuspass om hur skolan ska närma sig digital källkritik i undervisningen. Vi pratar om hur källkritik blev till källtillit och vilka utmaningar det innebär. Skolinspektionen presenterar också spännande insikter från sin rapport om källkritiksundervisningen på gymnasiet.

Talare

Johanna Koljonen

Moderator: Johanna Koljonen, Författare och programledare

Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.

Olof Sundin

Olof Sundin, Professor vid Lunds universitet

Olof forskar på informationspraktiker, källkritik och tillit, medie- och informationskunnighet, digital kultur, informationssökning samt kunskapsbildning och trovärdighet. Han har ägnat sin forskning åt sökmotorers roll i vardagen (Invisible search and Online Search Engines: The Ubiquity of Search in Everyday Life) och medie- och informationskunnighet (Paradoxes of Media and Information Literacy: The Crisis of Information).

Roger Persson

Roger Persson, Utredare, Skolinspektionen

Roger Persson är utredare på Skolinspektionen och arbetar med olika typer av kvalitetsgranskningar. Skolinspektionen ska genom granskning av huvudmän och verksamheter verka för att alla barn och elever får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Roger var även ansvarig skribent för Skolinspektionens rapport om undervisningen i källkritiskt förhållningssätt.

Kristina Alexanderson

Kristina Alexanderson, Projektledare, Internetstiftelsen

Kristina Alexanderson är ansvarig för skolsatsningarna på Internetstiftelsen. Hon är en av Sveriges ledande experter kring digital kompetens och är en mycket uppskattad föreläsare.