.FILE 2G 3G 4G 5G
10:00-11:00
måndag 25 november 10:00-11:00

Vänner, influencers och AI – elevernas digitala vardag

Skola

Var först med att ta del av Internetstiftelsens rapport Barnen och internet 2024. I det här fokuspasset presenterar vi helt nya siffror om hur eleverna använder internet och vilken kultur de möter i sina mobiler, plattor och datorer. Vi djupdyker också i Mediemyndighetens senaste rapport om barnens relation till influencers. Här får du en inblick i elevernas digitala vardag och hur det spelar in i skolans roll och uppdrag.

Talare

Johanna Koljonen

Moderator: Johanna Koljonen, Författare och programledare

Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.

Jannike Tillå

Jannike Tillå, Vice President Communications and Public Benefit på Internetstiftelsen

Jannike Tillå är ansvarig för främjandearbetet på Internetstiftelsen. Hon har stor kunskap kring svenskars internetvanor och brinner för allas digitala delaktighet. Hon är även programledare för poddarna: Dumma frågor om internet och Våra barn och nätet.

Kristina Alexanderson

Kristina Alexanderson, Projektledare, Internetstiftelsen

Kristina Alexanderson är ansvarig för skolsatsningarna på Internetstiftelsen. Hon är en av Sveriges ledande experter kring digital kompetens och är en mycket uppskattad föreläsare.

Annika Engström

Annika Engström, projektledare Safer Internet Centre Sverige, Mediemyndigheten

Annika Engström är projektledare för Safer Internet Centre (SIC) Sverige, Mediemyndigheten. SIC är en kraftsamling kring barn och ungas trygghet på nätet i samarbete med ECPAT Sverige och Bris. Inom ramen för projektet tas ny kunskap fram kring aktuella frågor som rör barn och nätet. Annika har varit projektledare på Nationellt centrum för kvinnofrid, Skolverket och på Regeringskansliet.