Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Anja Hirdman Docent, fil dr i journalistik, Stockholms Universitet

Anja Hirdman är medieforskare och verksam vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområden rör medier, visuell kommunikation, genus, känslor och bilders betydelse.

Hirdman har bland annat skrivit boken Tilltalande bilder (2002) som handlar om hur genus och sexualitet lyfts fram i tidningar, i reklam och på internet samt hur det påverkar ungdomars självbilder, Den ensamma fallosen (2007), som undersöker hur konstruktionen av maskulinitet förmedlas via den visuella framställningen av såväl den manliga som den kvinnliga kroppen, samt Döden i medierna; Våld, tröst och fascination (red. 2012), en antologi som tittar på hur döden gestaltas i nyheter, i underhållning och på internet.

Hon har precis färdigställt en antologi ”Mediers känsla för kön” om feministiskt medieforskning (Nordicom), och arbetar för närvarande med en bok om känslornas betydelse för vårt medieengagemang.

 

Anja Hirdman var med som talare på ett tidigare Internetdagarna