Måndagen den 13 augusti mönstrar båten Albanus från Galärkajen i Stockholm, besättningen består av tävlande lag vars uppgift är att samla in pengar till välgörenhet genom att utmana lokalborna på spännande aktiviteter i de städer båten lägger till.

Första stoppet är vackra Visby, sedan seglar båten vidare till Kalmar. Turen med Albanus avslutas nere i Blekinge på idylliska Tjärö där knytkonferensen Sweden Social Web Camp pågår.

– Anledningen till att vi avslutar på SSWC är att det finns många likheter mellan tankesättet hos PAF och kulturen bland sociala medier-entustiaster som är där. Många inom sociala medier sysslar med social cash och det gör även vi på PAF, säger Mats Adamczak, företagets social media manager.

• Varför ville ni ha med Internetdagarna 2012 som en sponsor på PAF Charity Cruise?

– Därför att Internetdagarna har en viktig roll när det kommer till att sprida kunskap och förståelse kring Internet och sociala medier, säger Mats Adamczak.

Lagen på Paf Charity Cruise ska bland annat genom aktiviteter som fotboll och rebustävlingar utmana lokalborna. De ska  dessutom ska de delta i tävlingar i sociala medier och mycket mycket annat.

Internetdagarna sponsrar med konferenspaket

Hur kommer Internetdagarna in i det hela då ? Jo, vi sponsrar tävlingen med tre riktigt bra Internetdagarna-paket som deltagarna ska sälja till högstbjudande. I paketen ingår biljett till konferensen, middag och hotell under konferensen. Allt med syftet att samla in pengar till välgörenhet. Vinnande laget bestämmer vilken välgörenhet som vinstpengarna tillfaller.

Ombord på båten kommer Janne Elvelid, Internetdagarnas projektledare, att finnas.

– När vi fick chansen att vara med och stötta Paf Charity Cruise var valet enkelt – självklart! Vi har sedan länge sponsrat Sweden Social Web Camp, ett event som vi både samarbetar med och deltar i. Då jag hörde talas om att Mats skulle arrangera ett event i anslutning till SSWC blev jag genast intresserad. Som så många andra följde vi också Mats och PAFs tidigare arrangemang ”Ökampen” där de på ett kreativt sätt använde sig av sociala medier för ett event. För mig blir det två flugor i en smäll. Dels älskar jag att jobba med hur Internet kan utveckla saker generellt och dels arbetar jag med evenemang. Nu håller vi tummarna för att paketen kommer att dra in bra med pengar till ett välgörande ändamål!