Om en vecka samlas hungriga entreprenörer och kapitaltunga investerare på Internet Discovery Day för att nätverka och hitta nya samarbeten. I en intervju delar eventets grundare, Internetentreprenören Johan Jörgensen, med sig av sina bästa tips till deltagarna.

Om en vecka samlas hungriga entreprenörer och kapitaltunga investerare på Internet Discovery Day under Internetdagarna Forum för att nätverka och hitta nya samarbeten. Trycket på eventet har varit enormt och Internetdagarna har därför lyckats skaka fram större ytor så att fler kan vara med. I nuläget är det 120 team som ska pitcha sina idéer och över 650 anmälda till eventet totalt!

Bakom IDD ligger Internetentreprenören tillika investeraren Johan Jörgensen som driver eventet tillsammans med .SE. I den här intervjun berättar han varför årets IDD blir det bästa hittills,  om hans kärlek till crowdfunding och hans bästa tips till de entreprenörer som ska pitcha sina idéer nästa måndag.

Vill du också gå på Internet Discovery Day? Anmäl dig här, och gå med i eventet på Facebook.

• Hej Johan! Det är tredje gången gillt för IDD, vad har du för förväntningar på den här upplagan?

– Jag hoppas att nätverkandet i år når nya höjder. Folk har börjat vänja sig vid formatet och jag märker av en helt ny dynamik i år, redan nu. Folk pratar, diskuterar och nätverkar. Vi verkar ha nått en kritisk massa för att saker ska kunna börja rulla på riktigt. Inte minst finns det nya möjligheter så som crowdfunding. Jag ser oerhört mycket fram emot FundedByMe och den nya satsningen på att låta entreprenörer hitta sitt investerarkapital via crowden. Jag tror att det kommer att bli hur stort som helst och att alla IDD-utställare kan hitta massor av möjligheter där.

• Varför behövs IDD?

– Av den enkla anledningen att vi behöver hårt fokuserade mötesplatser där vi springer direkt på kärnan i frågeställningen – i IDD:s fall frågan om resursförsörjning för entreprenörer inom Internetområdet. Och de mötesplatserna behöver ha en kritisk massa, vilket IDD har haft från början. Det finns massor av sociala events för entreprenörer, vilket är både fantastiskt och nödvändigt, men det finns i dag bara ett event där investerarna på kort tid kan se vad som rör sig därute och samtidigt bygga sina nätverk både med entreprenörer och med andra investerare.

• Två år i rad har nu .SE drivit IDD tillsammans med dig, hur gör det IDD bättre?

– Det första året stod jag själv och sopade golv, bar bord och tejpade byggpapp. Och nätverkade inför det. Med .SE (som också står bakom Internetdagarna, reds anm.) har hela eventet professionaliserats, dock utan att förlora sin själ. För mig och alla andra i ekosystemet runt omkring är .SE en trygg klippa att stötta sig mot och som gör det möjligt för oss att fokusera på eventets kärna. Dessutom tycker jag att .SE har gått i bräschen för det som hela samhället borde göra, nämligen att visa hur oerhört viktiga våra entreprenörer är. De förtjänar vår uppmärksamhet och vårt stöd och här har .SE satt ned foten på ett föredömligt sätt.

• Kan du ge dina tre bästa tips till de som ska pitcha på Waterfront om en vecka?

1. Det viktigaste är att redan inför IDD se till att så många som möjligt vet att ni ska vara där och pitcha. Sprid det i era nätverk av intressenter och kompisar. Lägg gärna upp caset på FundedByMe – då får ni extra visibilitet och kommer att få frågor och kommentarer som gör er bättre.

2. Sedan ska ni träna, träna, träna på pitchen, det vill säga hur ni förklarar vad ni gör och hur ni kommer att bli vansinnigt framgångsrika. Ha också mycket klart för er själva vad det är ni är ute efter. Det enkla svaret brukar vara ”pengar”, men man kan även ta sig framåt oerhört väl utan en massa pengar från investerare på banken. Tänk därför igenom noga vad det är ni verkligen behöver. Det kanske räcker med en bra partner som kan hjälpa er att få kunder –  kundfinansiering är alltid den trevligaste finansieringen att få.

3. Se till att ni marknadsför er på plats. Besökarna kommer att utvärdera er och bedöma er genom att investera låtsaspengar i er. Den som vinner kommer inte bara att få fina priser (bland annat en helsida i InternetWorld) utan riktigt mycket uppmärksamhet. Det kan vara guld värt.

• En sista fråga, hur fångar man egentligen investerarnas intresse?

– Genom att visa att man är ett riktigt bra team som klarar av att göra fantastiska saker. Det spelar ingen roll hur bra idé du har om du inte kan bygga trovärdighet i att du har kapacitet att genomföra den. Sedan hjälper det givetvis att ha en fantastisk idé också som kan skala och bli stor.