Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Är TV:n död?

På den frågan var alla i panelen för sessionen Teknik och tjänster för framtidens TV rörande överens – nej, tv:n varken är död eller kommer att dö under en överskådlig framtid. Däremot så är sättet hur vi tittar på tv i stor förändring.

Det händer mycket på tv-fronten just nu. Nyligen lanserades Netflix, något som redan har fått konkurrenterna att komma med priserbjudanden på samma nivå som de erbjuder för att matcha. On demand marknaden växer för varje minut.

Andreas Aurelius på forskningsinstitutet Acreo pekade ut ett par trender. Det kommer fler och fler nya aktörer och det blir större konkurrens både inom film och tv-världen. Men samtidigt som det finns mer o mer att välja på så ökar också antalet prylar som behövs för att titta på tv. Många är inte alltid helt enkla att använda. För många är det svårt att veta hur man ska göra för att koppla upp sig på bästa sätt. Att utveckla användarvänligheten är en utmaning för tv-branschen.

– TV och webb har flörtat med varandra i tio år, nu är det dags för äktenskap. Det kommer att bli en rörig resa, blir ofta så när man slår ihop sina bon, sa Johan Wahlberg från SVT.

– Den här resan handlar om att vi som tittare förväntar oss att kunna ta del av tv oavsett vilken skräm, vilken pryl vi använder, fortsatte han.

Erik Wikström, vd på nya tjänsten Magine, en digital betal-tv operatör som satsar på linjär tv, håller med.

– I dag är inte innehåll och betalningsvilja problemet med tv. Problemet är all utrustning som kablar, boxar, och att inte ha möjligheterna mobilt.

Han framhöll också det fina med en tv-tablå – ibland har man som tittare helt enkelt inte lust att välja själv.

– Linjär tv är ju egentligen en kurerad spellista, alltså väldigt modernt.

En i publiken ställde frågan hur det kommer att se ut i vårt vardagsrum om tio år.

– Jag tror att du fortfarande kommer ha en stor tv-skärm vid soffan. Det finns fortfarande behovet av en gemensam upplevelse. Men du kommer enkelt att kunna flytta från den stora enheten till andra enheter, säger Johan Wahlberg.

En annan sak han tror att vi kommer att få se är utvecklingen av fler nisch-kanaler.

– Vi kommer att koppla ihop och packetera saker i andra former. En viktig bit när möjligheterna ökar är att kunna hitta och upptäcka spännande saker i det stora utbudet.