Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Crowdsourcing och crowdfunding i kubik

Kan användargenerat innehåll användas i medier och marknadsföring? Och kan crowdsourcing bidra till innovation och utveckling av nya affärsmodeller? Det är frågor som Johan Hammarlund planerar att ta upp på en heldag om crowdsourcing och delningsekonomin.

Johan Hammarlund har en lång bakgrund inom omvärldsanalys och omvärldsbevakning, och sysslar även en del med medieforskning.

–På senare år så har jag intresserat mig allt mer för nya tekniker inom omvärldsbevakning, och då inte minst crowdsourcing i olika former. Det finns idag ett stort och växande intresse för crowdsourcing och de närliggande fenomenen crowdfunding och delningsekonomi. Jag vill därför erbjuda en möjlighet för intresserade att få lära sig mer om detta och testa hur det funkar tillsammans med branschexperter och forskare, förklarar han.  

Berätta med dina egna ord om ert evenemang, vad är det som kommer att ske?

–Crowdsourcing och delningsekonomi är breda fenomen som kommer att ha stor påverkan på vårt samhälle på många områden. Därför är också programmet brett och spänner över allt ifrån panelsamtal med handfasta råd om hur man kan jobba med crowdsourcing och crowdfunding till diskussioner om framtidens samhälle. Vi kommer också att titta på hur användargenerat innehåll kan användas i medier och marknadsföring och hur crowdsourcing kan bidra till innovation och utveckling av nya affärsmodeller.

Är det någon/några talare du bokat som du ser lite extra fram emot att lyssna på?

–Jag ser fram emot att lyssna till alla olika spännande talare som kommer men det är faktiskt den praktiska delen som ska bli allra roligast. Många har bara läst om crowdsourcing men här kommer man att få möjlighet att testa själv vilket jag hoppas ska ge deltagarna nya idéer och impulser. Antingen kan man delta i ett Map Jam, där vi gemensamt kartlägger olika lokala initiativ inom delningsekonomin med hjälp av ett koncept framtaget av amerikanska Shareable, eller så kan man testa svenska Mapillarys omtalade tjänst som samlar in gatubilder genom crowdsourcing.

Vilka tycker du ska gå på ert arrangemang?

–Alla som kanske funderar på hur de kan använda sig av crowdsourcing eller crowdfunding i sin verksamhet, oavsett om det är ett företag eller en annan typ av organisationen, tycker jag ska gå. Även de som funderar på vilken effekt delningsekonomin kommer att ha på samhälle och näringsliv, eller hur de själva skulle kunna bidra till denna utveckling, kommer att ha mycket spännande att se fram emot. 

Om du fick välja ett, vilket annat evenemang på Internetdagarna skulle du vilja gå på och varför?

–Jag är väldigt nyfiken på blockchaintekniken och vilka uttryck den kommer att ta sig, och skulle därför gärna gått på det spåret. Men, tyvärr så ligger det på samma dag som mitt arrangemang så jag får försöka ta del av innehållet i efterhand.