Stockholm Waterfront 20-21 november 2017

Köp biljett - 1250 kr/dag

Han vill inspirera till knas

Vill du lära dig prototypa hårdvara, att använda maskininlärning kreativt eller kanske livekoda en bott? Peder Fjällström har planerat en riktig heldag på Internetdagarna för alla som gillar tekniskt knas i internets framkant.

Peder Fjällström är VD för webbyrån Earth People som ligger i Stockholm. Han beskriver sig själv som en webbutvecklare som gillar att fippla runt med ny teknik. 

–De senaste tio åren har jag samlat på mig ett gäng anställda som tycker ungefär likadant, men är mycket bättre än mig. Vi hittar på tekniskt knas i internets framkant, och låter nya tekniska möjligheter styra kreativiteten. Förutom det kör jag Slack med min familj och ordnar krautrockbaserade löplopp. Jag gillar mejeriprodukter och hundar. 

Berätta med dina egna ord om ert evenemang, vad är det som kommer att ske? 

–Tanken är att inspirera till knas. Och för att deltagarna ska känna att dessa knasigheter faktiskt kan ha ett värde. Mycket av detta kommer att handla om hur man kan prototypa idéer på existerande tjänster och teknologier, så det är lite som att lägga ett kod- och konceptpussel där alla bitar passar. Jag vill bombardera med exempel och inspiration, och i bästa fall går man därifrån med ett leende på läpparna och en pepp för att bygga tekniska knaspussel med nya slags bitar.

Är det någon/några talare du bokat som du ser lite extra fram emot att lyssna på? 

–Hela passet med korta prat känns otroligt kul att kunna presentera. Här kommer talarna till exempel att skrapa på ytan på hur man prototypar hårdvara, hur man kan använda maskininlärning kreativt och se hur man livekodar en bott. Alla har ca en kvart på sig att beta av sitt ämne så det kommer bli tajt, grötigt, förvirrande och förhoppningsvis peppande.

Vilka tycker du ska gå på ert arrangemang på Internetdagarna? 

–Det finns nog lite olika folk som skulle behöva gå. Man kanske är en programmerare som behöver lite ny inspiration eller så jobbar man med teknisk affärsutveckling och se åt vilket håll internetteknikerna drar åt. Eller så arbetar man på en reklambyrå och har fattat att ens kunder inte vill ha reklam. 

Om du fick välja ett, vilket annat evenemang på Internetdagarna skulle du vilja gå på och varför?

Svårt att välja ett! Men Kickstarta er digitala transformation eller Svenskarna och internet verkar mycket lovande.